CB Verheul: Halfverharding als alternatief voor asfalt
Javascript is uitgeschakeld

CB Verheul: Halfverharding als alternatief voor asfalt

Geplaatst: 01-05-2013
CB Verheul: Halfverharding als alternatief voor asfalt
Het Vondelpark in Amsterdam voorzien van halfverharding.

Het is een bedrijvigheid van shovels en vrachtwagens op het terrein van CB Verheul. Op vijftien hectare grond ligt aan de Australiahaven in Amsterdam allerlei soorten industrie zand en grind opgeslagen. Bedrijfsleider Rene de Bok: “Er liggen hier ruim twintig producten standaard op voorraad.” Per schip wordt jaarlijks zo’n 200.000 ton grondstoffen aangevoerd om hoofdzakelijk per as weer te worden gedistribueerd in het land. Maar CB Verheul doet meer dan alleen op- en overslag van zand en grind.

CB Verheul is sinds januari 2011 de combinatie van Cementbouw Zand & Grind B.V. en Verheul Westpoort B.V. Waar Cementbouw Zand & Grind meer de producent is van grind en toeleverancier is van de betonmortel- en betonwarenindustrie, daar is CB Verheul meer handelaar in specialistisch zand, grind en split richting de infra en landschap gerelateerde markt. “We hebben een aantal agentschappen in specialistische grondstoffen”, legt De Bok uit. “Zo leveren we halfverhardingen waarmee je recreatieve paden kunt aanleggen. Daarnaast vermarkten wij ook lichtgewicht funderingsmateriaal en andere hoogwaardige funderingsmaterialen.”

Vondelpark
Halfverhardingen van natuurlijk gesteente worden bijvoorbeeld toegepast als alternatief voor asfalt- en tegelpaden in bossen en parken. “We hebben het Vondelpark in Amsterdam nog voorzien van zesduizend ton halfverharding,” vertelt De Bok. CB Verheul levert verschillende halfverhardingsproducten. Gralux is een geel Dolomiet-gesteente in korreltjes van een tot tien millimeter. Duro is de rode variant en Grimès is een grijze steen. Daarnaast heb je ook nog Gralufalt wat nog stabieler is. “Het zijn natuurlijke verhardingspaden die verdicht worden tot een laag van tien centimeter. Je krijgt een beetje een jeu-de-boulesbaan effect zeg maar,” maakt De Bok als vergelijking. “Dit is wel iets waarin wij ons onderscheiden.”

Drenthe
“Alleen al in Drenthe heb je ongeveer tweeduizend kilometer recreatief fietspad,” vertelt De Bok. “Als je dat moet asfalteren of bestraten, dan is dat qua aanleg een hartstikke dure grap. In deze crisistijd is halfverharding een goed alternatief.” Het product blijft een los materiaal, daardoor is het minder geschikt voor een stedelijke omgeving waar intensief gebruik plaatsvindt. Daarnaast laat verdichte halfverharding moeilijk water door. De Bok: “Een goede funderingslaag zorgt voor de juiste waterhuishouding van de toplaag, waardoor er een duurzame constructie ontstaat. Uiteindelijk is de aanleg van halfverhardingspaden relatief goedkoop en valt het onderhoud heel erg mee.”

Restproduct
Naast de halfverhardingen vermarkt CB Verheul ook het lichte funderingsmateriaal Ketelzand en hoogwaardige funderingsmaterialen als Hoogovenslak en LiDo-mix. De Bok: “LiDo-Mix is een staalslak die vrij komt bij de productie van staal en ijzer. Dus CO2-neutraal zou je kunnen zeggen. Alle CO2 wordt toegerekend aan de productie van ijzer.” Ook Ketelzand is een restproduct wat ontstaat in moderne elektriciteitscentrales tijdens de verhitting met poederkool. Achter op het terrein ligt een grote voorraad Ketelzand. De Bok: “Dit voelt heel licht en ruw aan. Qua uitstraling is het misschien niet het meest aansprekende product, maar het heeft zeer zeker onderscheidende eigenschappen.”

Ketelzand
Waar verdicht zand 1.700 kg per kuub weegt en menggranulaat 2.000 kg, daar weegt Ketelzand slechts 1.300 kg. De Bok: “Je kan het in beton verwerken, dan krijg je lichtgewicht beton. Dat is in Nederland nog niet zo gebruikelijk. Hier wordt het vooral toegepast als funderingslaag onder sportvelden en in zettingsgevoelige gebieden. Het materiaal laat namelijk heel goed water door.” Jaarlijks gaat er zo’n dertigduizend ton naar de sportvelden en het overige deel van infra. “Voor dit product is het wel een stukje core-business ja.”

Zakkenvullers
“Peter… anderhalve kuub speelzand,” klinkt het ondertussen op de achtergrond. Een collega van De Bok neemt de telefoon aan en geeft de bestelling van een klant door. “Wij zijn een van de grootste zakkenvullers,” vertelt De Bok ondertussen lachend. “Wij vullen hier in Amsterdam ongeveer 35.000 zakken per jaar, ook wel bigbags genoemd. Landelijk ligt dat aantal op zestigduizend. Die bigbags van een kuub gaan naar de bouwmaterialenhandel en worden gevuld met betonzand, betongrind, metselzand en voegzand in verschillende kleuren. Hierin zijn wij toch wel een van de grotere partijen in Nederland.”

Silo
Trots laat De Bok een nieuwe silo op het terrein zien. “Een laatste ontwikkeling op dit vlak is dat wij in Amsterdam nu ook los cement via een silo kunnen leveren.” Waar men vroeger het zand op de bouwplaats haalde en het cement kocht bij de bouwmaterialenhandels, bestaat bij CB Verheul nu ook de mogelijkheid om vrachtwagens te laden met zand en cement. “De cementdekvloer vrachtwagens kunnen tussen 06.00 en 17.00 uur op onze werf zowel cement als vloerenzand laden en zijn binnen een mum van tijd weer op pad naar de volgende klus.”

Logistiek
De Bok: “Op productniveau onderscheiden is lastig. Je moet dus meer gaan denken in oplossingen voor de klant. Daar liggen de kansen. Voor ons zit een toegevoegde waarde in een goed gecertificeerd product leveren, dat zoveel mogelijk milieuverantwoord is en dat je denkt in klantspecifieke logistiek.” Dat laatste is aan De Bok zeker goed besteed. Met zijn logistieke achtergrond ‘kickt’ hij volgens eigen zeggen op de logistiek. “Als je de logistiek kunt koppelen aan het werkproces van de klant, dan is men bereid om vijftig cent extra te betalen, omdat men een euro in het proces kan besparen. Daar hebben we allebei wat aan!”

Overig partnersnieuws

 

Onze partners

  • Xella Nederland SILKA
  • Calduran Kalkzandsteen
  • BIA Beton
  • Archidat Bouwformatie
  • Dutch Engineering
  • VELUX Commercial
  • Ravago Building Solutions Netherlands
Sluit deze advertentie